Förvirrande

Detta är en burk med kapslar som Fredrik fick med på köpet när han beställde proteinpulver.


Man kan lätt bli lite fundersam när man läser på burken.

Kosttillskott
Bör ej användas som ett alternativ till varierad kost.
Förvaras oåtkomligt för barn. Använd ej om du är gravid, ammar
eller är allergisk mot någon av de ingående ingredienserna.
Rekommenderad dosering bör ej överskridas.

Sedan går man vidare och läser:

Rekommenderat dagligt intag: Ej fastställt.

Men nu upptäckte jag idag att om man vänder på burken så står det att doseringen är 1-3 kapslar dagligen. Men man undrar ju lite hur de tänkte när de tryckte etiketten. Vet dem doseringen eller hittade de på en under tiden? Nu har jag aldrig tagit mer än en kapsel om dagen och det inte ens varje dag så det är nog ingen fara men ändå. Jag har nog för mycket tid till att fundera på saker...

/Carros hörn av världen
Kommentarer
Linda säger:

Du har all rätt till att vara fundersam. Jag är också väldigt fundersam till såna här produkter, speciellt sen Andreas och Peppe började äta allehanda träningsprodukter, såsom proteiner och grejer. Det verkar som att de som tillverkar det inte själva har nån större koll ibland. Peppes tjej hade varit inne i en hälsokostbutik dessutom och frågat en personal och han hade sagt att han inte kunde svara på vissa saker liksom, även om han var kunnig och utbildad. Ibland hade han dessutom svarat väldigt utsvävande på hennes frågor. Så man undrar helt klart vissa saker emellanåt liksom...

2010-02-23 / 13:43:13
URL: http://yvlima.blogg.se/
A-T säger:

jag skrev ett långt inlägg men det försvann... :-( det här engagerar mig lite. Jag blir tokig på all information om naturtillskott och annat som egentligen inte har någon som helst vetenskaplig bevisning och trycker på folk felaktig information!!



vad jag ville säga var att man ska lita på sin magkänsla när det kommer till vad man stoppar i sig för piller, hälsokostpersonalen är inte så utbildad som den ibland kan verka (tro mig, jag har det nästan som sport att fråga konstiga frågor till dem bara för att få dem att tänka till lite).



Mitt tips är att så länge man äter en allsidig kost så behöver man inte stoppa i sig en massa vitaminer och kosttillskott. Vet man att man utesluter vissa saker i kosten är det lätt att hitta vad man missar och då ta ett piller.



Sist men inte minst, Apokteket rules (okej, jag är lite partisk men det här är faktiskt sant). Där är personalen välutbildad och vet vad som gäller (okej, endel är lite gråa och långsamma... men de är påväg ut mot pensionen)

2010-02-23 / 14:23:41
Anonym säger:

Anledningen till att det inte står på vad det är bra för är helt enkelt för att det inte får stå på alla produkter. Och som personal i häksokostbutik är det också en del man inte får säga. Ville bara försvara alla bra kosttillskott o naturmedel.som faktiskt finns. Det är dessutom svårt att få i sig alla näringsämnen man behöver med dagens processade livsmedel..

2010-02-24 / 20:52:56

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!