Östgötatrafiken - vilka strulpellar

För ett par veckor sedan fick man hem ett blad i posten att innan den 8 mars var man tvungen att lämna in sitt gamla busskort och få ett nytt så kallat resekort då de gamla kortläsarna skulle försvinna från bussarna. Jag tänkte att eftersom jag ändå skulle ner till Viken idag och handla och gå till Arbetsförmedlingen så kunde jag ju fixa busskortet oxå. Jag knallade ner till turistbyrån, tog fram mitt busskort och sa att jag ville föra över de 9 dygn som fanns kvar till ett nytt resekort. Svaret jag fick gjorde mig väldigt irriterad men egentligen inte ett dugg förvånad med tanke på alla artiklar man läst om just resekortet. Tydligen så gick det inte att föra över mina dagar till ett nytt kort utan jag fick två alternativ.

Alternativ 1: "Du kan ju behålla kortet för du kan ju resa på det fram till 8 mars".

Alternativ 2: "Vi kan föra över de pengar som dina dagar är värda till ett värdekort som du kan använda för att köpa dygnskort med på bussen. Ett dygnskort kostar i vanliga fall 140 kr men om du betalar med ditt kort på bussen kostar det 110 kr". (Om man räknar ut vad ett dygn är värt om man reser med 10-dygnskort, som jag hade, så är kostnaden 85 kr.) Sedan när det här börjat fungera igen så kan du komma in och få ett nytt 10-dygnskort om du betalar 85 kr för det dygnet som du använt på kortet."

Eftersom jag inte ska åka buss innan 8 mars så kunde jag ju inget annat än att välja alternativ 2 så jag fick 765 kr överfört till ett värdekort. Jag ångrade mig oxå väldigt mycket att jag köpte ett 10-dygnskort förra gången men jag tänkte att det var smidigare än att behöva springa till turistbyrån och köpa ett dygnskort varje gång man ska åka buss (åker inte så ofta men ändå). Dessutom är det lite skillnad på 140 kr respektive 85 kr per resa.

/Carros hörn av världen
Kommentarer
Cissi säger:

Men gäller det alltså dygnskorten oxå?? För när jag såg annonsen i tidn för ca 3 veckor sedan gick jag ner till Hyrcenter o då sa de att de inte visste än hur de skulle göra med dygnskortet. För jag har oxå ett 10 dygnskort som det är 3 resor kvar på.

Men han gjorde inget då men då måste jag gå ner igen o kolla. Så inte resorna brinner inne. För det är ju som sagt var mycket pengar det handlar om.

Kram

2010-03-02 / 11:06:12
URL: http://cissisvardag.blogg.se/
Linda säger:

Ja, visst är det underbart med lite sol? Och idag är det ju så också så jag ska passa på att ta mig in till stan och hämta ut lite kort senare som jag låtit framkalla. :)

2010-03-02 / 11:32:05
URL: http://yvlima.blogg.se/
Neha säger:

Gud vad kul Hoppas ni får den lägenheten då=)

2010-03-02 / 12:34:31
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Milla säger:

De har ej koll på mkt de där...

2010-03-02 / 14:09:05
URL: http://camillaworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!