Dumma frågor och myter

En gång när jag var liten sköt vi raketer utanför vårt hus vid tolvslaget precis som många andra gör. Vi sköt ut över en åker som ibland oxå brukade användas som kohage men vi såg inga kor där denna gång. Efter en kort stund hör vi ljudet av hur flera större djur flyr i panik, vi vet inte om det var kor som kommit fram till den delen av hagen eller om det var älgar som kommit ut ur skogen men vi vet i alla fall en sak: De flydde för sitt liv när de hörde och såg raketerna. Det är lätt att vara efterklok och inse att det var dumt att skjuta över hagen även fast vi inte såg några kor och jag minns inte att vi gjorde det någon mera gång heller.
 
Anledningen till att jag berättar denna historia är att det om mindre än ett dygn kommer ett sådant tolvslag igen då många kommer att skjuta sina raketer för att fira i 2013. Inför varje nyår får jag alltid, en som jag tycker, totalkorkad fråga: Kan katter reagera på raketerna? Det är väl klart som självaste faan att de kan! Alla som gått i grundskolan fick lära sig att de flesta djur i vår närhet har mycket bättre hörsel än människan. Det som är ännu mera korkat är att det oftast är samma personer som frågar mig varje år. De verkar tro att katter är helt blinda och döva och som zombies bara sitter i ett hörn och aldrig märker något i sin omgivning. Det är ungefär som människor som säger (och en del av dem har då själva haft katt större delen av sitt liv) att katter inte kan lära sig sitt namn. Eller att det måste vara ett s i kattens namn för att den ska lyssna. Vad är det för påhitt?! Jag har en katt med ett namn utan s och han kommer när man ropar på honom. Lillkissen i huset har oxå fått ett namn utan s och hon har precis börjat lära sig vad hon heter och lyssnar när man tilltalar henne. Nåväl tillbaka till raketerna. Ni vet säkert att så fort man kan börja köpa raketer så måste några snorungar börja skjuta upp dem direkt utan att vänta på nyåret, detta hände igår utanför vårt hus. De två stora var inte i samma rum som mig (den ena har aldrig brytt sig om raketer förut) men den lilla blev väldigt nervös så nu ska jag och Fredrik se till att vara hemma till tolvslaget även om det hade varit kul att fira in det tillsammans med vännerna.
 
Jag är ingen hundmänniska men jag skulle aldrig ställa den frågan till en hundägare för jag förstår och vet att vissa hundar blir väldigt rädda vid tolvslaget. De är ju precis som katter egna individer och reagerar på olika saker, inte så svårt att förstå tycker jag.
 
Gott nytt år på er alla och tänk på djuren vid tolvslaget!
 
/Carros hörn av världen
Kommentarer
Anna säger:

Lite tar jag åt mig av den " dumma frågan ".

Har hört det där med S och R ska vara bra i hundnamn också.

Och att låta snorungar skjuta raketer är faktiskt olagligt, då det är åldersgräns 18 år!

Hoppas ni får en fin avslutning på 2012! Själv är jag lite nervös och orolig hur det kommer gå för Lizzy i kväll / natt...

// Många kramar

2012-12-31 / 09:04:21
URL: http://annalundberg.org

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!