Dödshjälp - Rätt eller fel?

Igår läste jag en artikel på nt.se om en 31-årig kvinna som vill att hennes respirator ska stängas av så att hon kan få dö. Artikeln finns att läsa HÄR.

Kvinnan i artikeln är totalförlamad och har varit bunden vid respirator sedan hon var 6 år gammal. Är det ett värdigt liv? Hon ber i ett brev till Socialstyrelsen att hon ska sövas ner och att respiratorn därefter ska stängas av så att hon kan få dö på ett värdigt sätt.

I detta fallet tycker jag att kvinnan bör få som hon vill. Det är väl inget liv att ligga där år ut och år in och veta att hon aldrig kommer bli friskare utan att hon förr eller senare kommer att dö av sin sjukdom i alla fall. Så är hon ju fullt beslutskompetent, som det står i artikeln, så det är ju ingen tvekan om att det är vad hon själv vill.

Riksdagsledamoten Eva Flyborg har uttalat sig så här i frågan: -Det är inte humant att ha en lagstiftning som i dag där man egentligen tvingar en del människor att pinas ihjäl, att dö i smärtor och plågor. Jag tycker att varje människa ska ha rätt att avsluta sitt liv om man är obotligt sjuk.

Jag håller fullständigt med. Vi låter ju våra djur slippa lidandet när de blir sjuka och det inte finns någon bot så varför ska inte människor oxå få göra det? Borde inte människor oxå ha rätt att skyddas från onödigt lidande?

Vad tycker du?
/Carros hörn av världen
Kommentarer
simone säger:

jag läste precis detta, fick tårar i ögonen - hennes fall jämförs med hans nedanför artikeln (minns ej hans namn) som också var förlamad med blev bättre, det är ju stor skillnad på deras fall, hon kommer ju inte bli bättre, hon bara tynar bort. Hjälp kvinnan dö säger jag! hon ligger ju bara och lider :(

2010-03-19 / 12:44:51
URL: http://fattybom.se
Tina säger:

jag tycker att hon ska få sin önskan uppfylld. Som du skrev, vi hjälper djur varför inte människor!

2010-03-19 / 13:07:24
URL: http://toje.blogg.se/
Mamma säger:

Ja håller med om att hon ska få sin vilja fram.

Det är det humanaste för både henne och hennes anhöriga.

2010-03-19 / 14:53:25
Cissi säger:

Håller oxå med. Usch det är ju hemskt. Ända sen 6 års ålder.

Kram

2010-03-19 / 15:48:30
URL: http://cissisvardag.blogg.se/
Inge-Marie säger:

Tycker att det måste hon få bestämma själv.Vad är det för liv hon har nu?

2010-03-19 / 17:37:28
Anna säger:

Jag tycker att om det är min önskan, att få hjälp att dö, om jag inte kan göra det själv.



Då är det ok.



Det spar både anhöriga och den sjuka otroligt mkt lidande.



// Kram

2010-03-19 / 20:27:51
URL: http://annalundberg.org

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!