Avmaskning

En sak som inte hör till det roligaste med att vara kattägare är när det är dax för avmaskning. Jag har alltid kört med Banminth som är en pasta som man får i en spruta och som ska sprutas in i kattens mungipa. Det funkade bra första gången på mina katter för då visste de inte vad det var. När det sedan blev dax för nästa avmaskning hade de lärt sig, de drog undan huvudet så jag sprutade utanför munnen eller spottade ut allt på golvet. Jag har även provat att smeta in deras ben och tassar med medlet för att de ska tvätta i sig det men de gick i flera dagar med det torkade gafset i pälsen istället. Idag provade jag för första gången att köpa Drontal som är i pillerform. Gösta var motsträvig till en början och ville inte svälja sin tablett men efter några försök gav han upp och svalde ändå. Benjamin däremot fick vi vira in i en handduk för att han inte skulle klösa sönder mig totalt, han är ju så sjukt stark den katten. Saken blev ju inte bättre av att Benjamin var tvungen att ta två tabletter, då han väger mer än Gösta, och en tablett är för stor för att man ska få dem att svälja så man får dela dem på mitten. Alltså blev det ju fyra gånger som jag var tvungen att tvinga Benjamin att svälja och det var inte lätt men tillslut så vann matte och båda pillren var nere i magen. Båda katterna var grymt sura på oss men husse fjäskade in sig med kattmyntegodis :-)


Det är jättemulet ute nu, hoppas det kommer lite regn.
/Carros hörn av världen
Kommentarer
Anna säger:

När vi ska ge Göte medicin i pillerform. Så pular jag ner pillret i en korvbit eller nåt. Och han smaskar i sig pillret utan problem!



Än har vi inte behövt maska av honom, vilket är tur. Däremot har han haft väldigt problem med öronen. Så dom får man inte peta i, på eller gräva i hur som helst.



// Kram

2010-07-16 / 15:43:00

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!