Morgonrutiner

När jag började hos en jobbcoach på Studiefrämjandet i februari förra året så fick jag tipset att man ändå skulle ställa klockan och gå upp tidigt på morgonen fast man var arbetslös. Man skulle skapa rutiner i livet precis som om man hade ett arbete så att man inte sov bort halva dagen. Ställde klockan gjorde jag aldrig eftersom jag alltid vaknar tidigt ändå och varannan vecka vaknar jag ju när Fredrik går till jobbet vid halv sex. Min rutin blev att jag senast klockan åtta varje morgon skulle vara vid tidningsstället utanför Ica Fyren och hämta gratistidningen Extra Östergötland. Rutinen höll i sig hela våren men sedan blev det sommar och semestertider.

Efter att jag nu blev arbetslös igen precis innan jul så har jag inte haft en tanke på detta. Men imorse klockan halv sju var jag uppe och påklädd och gav mig ut i snön och gick min 40 minuter långa morgonpromenad och hämtade min tidning. Som sagt det är ju inte det här med att komma upp på morgonen som är svårt för mig men det blir lätt att jag går omkring i pyjamasen fram till klockan halv två då det är dax att börja med maten. Så nu ska jag försöka hålla min rutin de veckorna som Fredrik går förmiddag (han vill inte gå ut innan frukost, han påstår att han dör då).
/Carros hörn av världen
Kommentarer
Milla säger:

Då är det kanske bäst att ni väntar till efter frukost för det är ju inget kul att ta en promenad med ett lik. :-)

2010-02-17 / 09:55:05
URL: http://camillaworld.blogg.se/
Anneli säger:

Oj va duktigt. :-)

2010-02-17 / 14:30:00
URL: http://heartofanneli.blogg.se/
Cissi säger:

Håller med dig att det är bra med rutiner. När jag inte jobbar går jag med Jeppe till bussen vid kvart i 8 o sen tar en promenad. Fast jag egentligen inte behöver. Men det är bra o skönt.

Kram

2010-02-17 / 20:19:03
URL: http://cissisvardag.blogg.se/
Anna säger:

Åh, vad du är duktig!



Att ha rutiner, när man är arbetslös, är jätte viktigt! Därför har jag oftast städ och tvätt dag på torsdagar. Ibland kan det hända att jag bara orkar tvätta, så då blir städet på fredagarna ist.



För ett år sedan, började jag skriva en lista med

fem saker som jag skulle göra varje dag. Stående saker var:



Bädda sängen

Plocka i köket + lgh

Promenaderna med Krull



de 5 sakerna som jag satte upp kunde vara allt från att läsa 2 kapittel i en bok, avslappning, fara och simma, städa garderober etc. Det var ritkigt skönt att stryka allt från listan allt eftersom och saker blev faktiskt gjorda.



Känner att jag behöver den där listan igen.



// KRAM

2010-02-17 / 22:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!