Funderingar kring livet

När jag vaknade imorse och kände att jag inte kunde somna om gick jag som vanligt upp och satte mig vid datorn. Jag läste ett inlägg på bloggen Heart of Anneli som jag nu inte kan sluta tänka på. Jag kände igen mig och håller med om i princip allt hon skrivit och jag har själv många gånger funderat i samma banor. 

Jag har själv varit arbetslös i över två år nu, bara haft lite tillfälliga jobb. Efter att ha gått en utbildning och gjort allt arbetsförmedlingen sagt åt mig att göra utan resultat vågar jag inte längre hoppas på en lösning. Man mår ofta dåligt och känner sig jagad av alla myndigheter, lagar och regler som man måste följa och leva efter för att få ut sin ersättning så man har något att leva av. Men jag har precis som Anneli, och säkert många andra, börjat fundera på: Ska det verkligen vara så här? Är det meningen att man hela tiden ska sträva efter något som man troligtvis aldrig kommer att få? Innebär inte det att man missar sitt eget liv då? Är det inte bättre att leva sitt liv och vara glad över det man faktiskt redan har? För om man lägger det här med arbetslösheten åt sidan för en stund så har man egentligen ganska mycket att vara glad och tacksam för. Men som Anneli skriver så anses det som något fult och konstigt i vårt samhälle idag, vi måste hela tiden försöka få det vi inte har. Blir vi lyckliga av detta eviga letande och kämpande? Jag tror inte det. Men när man sitter och tänker så här så slutar tankarna alltid med samma insikt: Jag måste ha pengar för att kunna betala hyra och räkningar och köpa mat. Utan pengar klarar man sig inte i denna värld.

Visst jag vill gärna ha ett jobb, ett jobb där jag trivs med både arbetsuppgifterna och arbetskamraterna skulle vara hur bra som helst. Men den chansen är ju som sagt inte särskilt stor. Så innan man vunnit på den där trisslotten finns det nog inte så mycket annat att göra än att fortsätta sträva efter det till synes omöjliga.  
/Carros hörn av världen
Kommentarer
simone säger:

Oj 2 år, det gör en verkligen van vid tt sitta hemma :/ Men vad lever du på idag? Tråkigt om det inte finns några jobb, bäst att ta första bästa man får idag :)

2010-04-09 / 10:03:57
URL: http://fattybom.se
A-T säger:

Förstår att det känns jobbigt, det är klart att det inte ska vara så!!!



För mig så har arbetsförmedligen inte lyckats hjälpa mig något nämnvärt nångång. Det som gjorde att jag fick jobb var att jag låg i så in i h-te på eget bevåg. Ringde runt till alla möjliga kandidater där de kunde tänkas mina egenskaper och kunskaper. Det är jättesvårt att komma ur den negativa tank-spiralen men försök fokusera på det som är bra dag för dag!? =) Jag hejar på dig!!!



Ps. en kollega skrapade fram 1 miljon på en trisslott för några veckor sen. ;-)

2010-04-09 / 11:37:06
Mamma säger:

Ja du gumman vi får hoppas att det löser sig vart efter,det vore bättre om man kunde leva på bara luft.Kanske det kan bli bättre i höst om några andra vinner valet.Hoppas hoppas.

Kramis//Love You

2010-04-09 / 15:38:27
Anna säger:

Så otcäkt! Det är nästan att läsa mina egna ord och tankar!

Det jag kan bli väldigt irriterad på och över är att det bara pratas i radio / tv / media om hur viktigt det är att få in ungdomarna på arbetsmarknaden, dom som är mellan 18 och 25 år. Att det är dom som behöver mycket stöd och hjälp.



Men vi då? Vi som är över 30 - 50 år! Vi behöver också mycket stöd och hjälp för att få komma in på arbetsmarknaden. Men vår kategori pratas det ingen ting om.



Jag hade ju oturen att jag blev väldigt sjuk av att vara arbetslös, så pass sjuk att jag blev utbränd av det. Och då har det verkligen gått för långt!



Hoppas du får en skön helg!



// KRAM

2010-04-09 / 16:28:59
URL: http://annalundberg.org
Cissi säger:

Visst hade hon skrivit bra o det stämmer så bra.

Kram

2010-04-09 / 19:21:39
URL: http://cissisvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!