Fruktansvärt

Jag mådde illa igår när jag såg på TV 4's program Kalla Fakta. Det handlade om hur ankor och gäss plockas på sina fjädrar medans de fortfarande lever. Två reportrar hade med dold kamera besökt flera gårdar i Ungern genom att utge sig vara från ett företag som ville köpa dun. Man fick se hur gässens vingar och fötter bands ihop och hur arbetarna sedan slet av dem fjädrarna, flera av fåglarna fick stora sår på kroppen som syddes ihop med nål och tråd helt utan bedövning. Det sades att en fågel blev plockad första gången vid åtta veckors ålder, sedan tog det ungefär sex veckor för fjädrarna att växa ut igen och den kunde plockas igen. Varje fågel plockades tre till fyra gånger innan den slaktades, en del av dem tvångsmatades med majsgröt oxå innan slakt för att leverna skulle bli förstorad.

Läser idag på TV 4's hemsida att Åhléns nu tar bort alla sina dunprodukter efter repotaget och att IKEA ska ta kontakt med sin leverantör av dun. Däremot säger Jysk att de tycker att de lever upp till sina etiska normer och vägrar vara med på en intervju, jag ska då aldrig sätta min fot på Jysk igen! Som tur är så äger jag själv inte något duntäcke eller dunjacka. Jag hoppas verkligen att alla nu bojkottar alla sorters dunprodukter för dessa stackars fåglars skull för hur skulle du själv känna dig om någon band ihop dina armar och ben och slet håret av dig?

/Carros hörn av världen
Kommentarer
Cissi säger:

Såg att du var klar med utbildn. Är du ledig nu eller jobbar du??

2009-02-02 / 20:43:26
URL: http://cissisvardag.blogg.se/
Linda säger:

Ja, usch, det är megahemskt. Farsan såg typ nåt liknande program för flera år sen och sa åt oss att vi inte skulle stödja sånt där. Jag är ju dessutom känslig för dun, så jag har väl mest inte använt det pga det. Det är dock lite förvånande att dun faktiskt fortfarande används iaf här i Sverige, när vi har så pass bra syntetiskt material till stoppning och sånt. :S

2009-02-03 / 11:11:18
URL: http://sassycoona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!