Jag kallar mig djurvän

Jag har brottats mycket med mina tankar den senaste veckan och frågan är: Kött eller inte kött? Jag håller inte helt med någon sida i den debatt som just nu pågår i medierna. Jag vet att det inte förekommer vanvård hos alla bönder så det är fel att säga men samtidigt tycker jag att det är lika fel av en bonde att påstå att alla som sysslar med djurrättsfrågor är okunniga och dåliga människor för så är det absolut inte heller. Man är inte perfekt bara för att man är bonde och man har inte alltid rätt bara för att man är med i en djurrättsorganisation, inom båda grupperna borde man nog bli lite mindre fördomsfulla.

Men det är inte bara det här pratet om vanvård som styr mina tankar åt det här hållet utan oxå frågan: Har vi människor verkligen rätt att bestämma att vissa varelser ska födas upp enbart för att hamna på våra tallrikar? När jag tänker på det känns det barbariskt. Är man verkligen djurvän om man äter djur? Jag har väldigt svårt att få ordning på känslor och tankar när det gäller detta. Jag läste igår på jobbet en krönika i Extra Östergötland av en man vars namn jag inte kommer ihåg nu. Han skrev om hur han mellan 1996 och 2002 inte ätit en enda köttbit för att sedan börja om med det igen. Nu kände han sig precis som jag kluven inför hur man ska göra och hade i skrivande stund inte bestämt sig men jag tror att det var när jag läste detta som mitt belut började ta form. Jag har oxå tidigare levt som vegetarian under en tid och jag nog aldrig mått så bra som jag gjorde då och jag gick ner ganska mycket i vikt. Jag började väl äta kött igen när jag träffade Fredrik. Det jag upplevde som svårt med att vara vegetarian var att ingen annan i min närhet levde så, hemma är det ju inga bekymmer men man kan ju inte begära att det ska lagas speciell mat till mig när man blir bortbjuden. Jag kan och vill inte bestämma att andra inte får äta kött men jag tycker inte att jag ska behöva göra det bara för att andra gör det heller, SVÅRT!

När jag hungrig kom hem från jobbet igår tittade jag länge på de matlådor med spaghetti och köttfärssås som stod på balkongen. Fredrik gör väldigt god köttfärssås så det var inte det som fick mig att tveka, det kändes bara fel. Efter en stund fick det bli knäckemackor med tomat och ett glas proviva istället och jag bestämde mig för att tillsvidare inte äta kött, åtminstone inte på hemmaplan.
/Carros hörn av världen
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!