Det löser sig

"Det löser sig". Varför säger man så? Vad menar man när man säger det? Sist jag använde den frasen som jag kan komma på var på Studiefrämjandet när en person satt och pratade om arbetslösheten, då slank det ur mig: "någon gång löser det sig väl". Anledningen till att jag då använde dem orden var att jag inte hade någon lust att prata mer om ämnet.

Värre är det väl när man använder det för att trösta någon som är ledsen över något eller känner sig uppgiven. Man vet ju inte om det kommer att lösa sig vad det än gäller och ändå säger man så. Jag kan inte komma på något konkret exempel på när jag själv gjort det men jag vet att jag har det. Visst, man menar ju inget illa när man säger det men det är ju bara tomma ord som kommer fram för att man inte har något annat att säga eller inte vill säga vad man egentligen tycker och tänker. Kanske vore det bättre att inte säga någonting alls istället för att säga "det löser sig ska du se" för det vet man ju som sagt ingenting om.

Vad vet jag?
/Carros hörn av världen
Kommentarer
Milla säger:

och där kände man sig inte lite träffad

2009-04-22 / 11:55:21
URL: http://camillaworld.blogg.se/
Anders säger:

Jag tycker det är helt ok att säga att "det löser sig", för i stort sett alltid så gör det ju det på ett eller annat sätt. Men inte genom att man bara väntar på att nåt ska ändra sig utan man får ta ansvaret själv o se till att det löser sig.

2009-04-24 / 11:13:52
URL: http://anderstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!